Fiskedagbok 2006 med isfiske, flugfiske och lite spinnfiske

Pimpelfiskarna far till Pite

Det var i början på mars som jag, Micke och Emma for iväg för att fiska i Koler. Efter en lång resa efter isiga och spåriga vägar som gick genom snötyngda skogar, så nådde vi vårt mål. Vi köpte oss ett fiskekort hos ett par i Koler. Sedan färdades vi några kilometer med bil ut till en tjärn där de planterat ut regnbåge enligt fiskekortsförsäljaren.

emma_pimplar_liten (7K)
Emma fiskar i Jävrebodarna

Vi borrade hål och satte igång med fisket. Men ingen Regnbåge lurades av våra blänken. Micke var den som var ihärdigast som vanligt. Men även han tappade intresset när inget hände.

Vi for då till Jävrebodarna där storfiskaren Emma visade hur man lurade Regnbågarna. Micke testade också men det var endast Emma som lyckades med fisket. Hon fick upp två stora fiskar på isen, med lite hjälp av mig. När solen sedan sakta började falla ner vid horisonten så for vi hemåt trötta, men ganska nöjda med vårt fiske. Jag köpte en av regnbågarna som Emma fått och den smakade gott till den sena middagen.

Pimplarna fiskar i Luleå älv

Det var sista helgen i mars som vi for ut på isen för att fånga storabborren. Solen sken och det var nästan helt vindstilla utan annat än några enstaka moln på himlen. Snöns Iskristaller gnistrade i solskenet och det var en av vårvinterns bästa dagar. När jag kom ner så såg jag, att det var fler som tyckte att detta var en utmärkt dag att var ute på isen. Överallt så for det snöskotrar och lite här och där promenerade människor med och utan hund.

Borrade ett hål och Micke borrade ett intill. Genast så satt en abborre på kroken. Drog upp den som det visade sig minimala abborren. En stund senare så satt en liknande abborre på kroken.

Efter en fika med Anna och Mikaels svärfar som kommit ner på isen, så fortsatte jakten efter storabborren. Men tyvärr så lyckades vi inte lura några större abborrar än ett hekto, trots ihärdiga försök.

Pimplarna far till Råneå och Jämtön

Det var den första helgen i april som vi bestämde oss för att pröva fisket i Råneå. Vi stannade i en liten båthamn utanför Råneå och började gå över isen mot utloppet på Råneå älv. Micke föreslog att vi skulle gena över en liten holme med några stugor. Men det skulle vi inte ha gjort, för då kom en ilsken stugägare farande. Han var ytterst otrevlig, gapade och skrek. Holmen var privat mark och den fick man inte gena över. Jag försökte att förklara, men tydligen var allt på holmen hans och vi skulle bara dra åt skogen.

Pimpelfiske_-Jamton (1K)
Skidåkare i Jämtön

Nåja, hellre än få en massa invektiv kastade mot sig, så gick vi runt holmen. Vi nådde utloppet och Micke började borra. Sten! Borren gick i sten. Ja, det var inget annat att göra än att fara in till Töre och skaffa nya skär.

Efter att ha bytt ut skären så for vi iväg till Jämtön. Nu var vi på jakt efter abborre. Vid utloppet av ån i Jämtön satt det redan några som pimplade och en kvinna hade fått en stor abborre som låg på isen. Efter några timmars pimplande, där jag fick min stora abborre när spöet låg på isen och Micke fått två mindre abborrar, så for vi hemåt.

Isfiske I Jämtön

I veckan var vi till Jämtön, där det redan satt några på isen och fiskade när vi kom. Men det dåliga vädret med regn och regnblandad snö gjorde att de inte satt så länge. Det började dåligt för mig, men Micke drog några småabborrar och snorgärsar. Men sedan släppte det och jag fick en mört och en Brax förutom otaliga snorgärsar. Några pensionärer som kom ner på isen fick mest småabborre, fast jag tror att de också, lyckades fånga några snorgärsar :-)

Vi avslutade fisket trots att snorgärsen nappade och for en sväng för att titta på några andra fiskeplatser. Trots det vackra vädret med snöblandat regn var det inte några ute på Råneåträsk. Vatten hade börjat tränga upp på isen och det kombinerat med vädret gjorde att vi for hemåt, efter bara en liten stund.

I påsk var Micke upp till fjällen och fiskade efter något annat än snorgärs. Han kom tillbaka igår, gladare än när vi fiskade i Jämtön. Rödingen var tydligen på hugget! Vädret var också bättre, inget regn i fjällen.

Fiske i Luleälven

Havsöringen är på gång

Mikael med havsöring (7K)
Vårens första havsöring

Sedan slutet på april har det varit havsöring i älven och åtskilliga havsöringar har tagits av ivriga fiskare. Vi var till Boden i början på veckan, där hade Micke turen att få en öring på bottenmete med mask och maggot. En fin nystigen 2 kilos vår-öring som togs alldeles nedanför hängbron.

I april hann vi med en sväng upp till fjällen. Där Micke också hade turen med sig och fick ett par små rödingar i Gautosjö på vit maggot. Nu är pimpelfisket och vintern slut här vid kusten och det är dags att se över flugfiskegrejerna.

Gäddfiske i Jämtön

Ja, då var gäddfisket igång. För några veckor sedan så satt jag på isen vid utloppet av ån i Jämtön och nu var jag och fiskade i samma å med haspel. Vid första kastet så satt en gädda på kroken. En liten mager en, som snabbt krokades av. En till krokades vid E4. Även den en liten gädda som faktiskt kämpade riktigt bra innan jag fick in den till stranden och kunde kroka av den.

JamtOAn_liten (6K)
Ån i Jämtön

De stora gäddorna verkar inte ha kommit igång ännu. Men om det är ordentligt varmt i några dagar så blir nog gäddfisket bättre.

Gäddfiske

Vi har varit ut ett par gånger och fiskat efter gädda i mitten och nu senast i slutet av Maj. Ena gången så fick Micke en liten gädda i utloppet av ån i Jämtön. Den andra gången så fick jag en liten gädda i båthamnen i Sundom och en liten till i utloppet av ån. Inga jättar men fisket kan vara lite si och så. Så här i början av säsongen.

Gäddfiske i slutet av Maj och början av Juni

Nu verkar de större gäddorna ha kommit igång. Först fick jag en gädda på x antal kilo och en stund senare fick Micke en större. Ja, han ska då alltid vara värst.

Båda gäddorna togs i Persöån och var i perfekt kondition. De fick båda gå tillbaka efter avkrokning.

MickeGaddLiten (7K)
Micke med 10 kg gädda

Micke_Med_Id_liten (8K)
Id på fluga

Gäddorna har varit på hugget i månadsskiftet Maj/Juni. Men nu börjar de stora dra ut på djupet. Vi var upp till Teurjärvi i början av juni och hade ett smått otroligt gäddfiske på natten. Till och med en Id fastnade på flugan.

060613-Janne-m-gadda_liten (7K)
Flugfångad gädda

Fisket i Juni

Abborrar_Teurajarvi_liten (8K)
Två abborrar från Teurajärvi

I juni har vi hunnit med ett fantastiskt flugfiske i Soubbat där vi fick ett tiotal stora harrar där den största vägde uppåt 1,5 kg och Micke fick även en fin regnbåge. Djupträsket där vi fick en öring och så Teurajärvi där vi hade ett bra fiske efter abborre i slutet på Juni. De två största var kring ett kilo. Micke fick en på wobbler och jag tog en på fluga. Naturligtvis fick vi även gäddor fast inga stora den här gången.

Fisket i Juli

stekHarr_liten (8K)
Två harrar färdiga för grillen

I juli var jag en vända till Teurajärvi där de stora fiskarna lyste med sin frånvaro i värmen. En resa upp till Arjeplogsfjällen där en som vi trodde lätt vandring slutade lite snöpligt, fisket var inte heller något att skryta om. En största öring på fyra hekto i Jillehaure överst i Tjotnedalen. Däremot var fisket i Laisälven bra, men endast på natten. På dagen var det mer eller mindre dött i värmen. Sista dagen gav fyra harrar över ett halvt kilo och en sik över kilot. Ingen kilosharr men annars hade vi ett bra fiske. Öringarna höll sig lugna i värmen, de väntade väl på svalare väder.

På dagarna åt vi god mat tog en öl och hade det bra, för att ha krafterna kvar till fisket på natten. Vi tog upp några lagom harrar för att ha till ett litet grillparty. En harr åt oss var. De smakade bra med en iskall Habro.

Augustifisket

Jag var en vända upp till Teurajärvi men vattnet var så lågt och varmt att det knappt var mödan värt att fiska. Vi var upp till Arjeplogströmmarna i slutet på Augusti och efter påverkan av Micke så prövade jag på haspelfiske i strömmarna. Resultatet var två gäddor för mig och en abborre för Micke. Första gången och antagligen sista som jag haspelfiskar i strömmarna.

Förmiddagen efter nattfisket i strömmarna så fiskade vi i Laisälven med lite bättre resultat. Några småharrar och Micke lyckades kroka en på strax över ett halvt kilo. Det var nästan tragiskt att se hur lågt vattnet var i älven. Men nu har det börjat regna här uppe, så vattnet har väl stigit till mer normala nivåer.

September och Oktober

Har varit några gånger och fiskat med både haspel och fluga. Sist var vi upp till Teurajärvi i början på oktober. Där vi prövade på haspelfiske efter höstgäddan. Fiskelyckan var väl hyfsad ett tiotal gäddor och tre abborrar. Men det var kallt och riktigt ruggigt ute. Gäddorna var inte heller i den storlek som tidigare år. Ja, inget har varit som tidigare i år. Alldeles för varmt för ett bra fiske, med så låga vattennivåer som inte setts på mannaminne. Men nu börjar den isfria säsongen ta slut och isfisket tar vid.